Hari ni mari kita belajar brand cloth diaper Wuddah n Bamboolite yer kawan2.. pembelajaran ni semestinya berkaitan dgn budget yg telah dikeluarkan secara sengaja oleh aku.. hehehe..

Wuddah Cloth Diaper..

Dah lama aku dgar brand Wuddah ni bila survey2 jenama cloth diaper kat pasaran.. harga quite expensive gak even brand local dr malaysia.. tp Lunatots n Bamboolite lebih mahal la.. yg bagusnya wuddah cd ni jenis bamboo, jd bg parent yg ada baby sensitif dgn mf, kira anak senang ada ruam, blh guna cd material dr bamboo ni.. harga utk bamboo nyer cd ialah rm79.90.. huuuhh, mahal gitu.. actually lg mahal dr bamboolite n lunatots nyer ai2 cd.. tp setau aku lunatots blm ada cd jenis bamboo (jd wuddah ni alternatif bg ibu2 yg nk brand local n bamboo type)

aku baru jer tau.. ye aku baru tau, yg wuddah wat clearence sale.. harga mmg murah2 gila tau.. cd bamboo new print dia yg harga rm79.90 ni dia jual rm30 jer..pastu siap beli satu PERCUMA satu.. jd satu cd cuma 15hinggit jer.. dahla inner jenis bamboo insert pun bamboo gak.. mana mau cari offer sebegini murah..

bukan tu jer.. ceh ceh ceh...

insert bamboo tu blh dibeli asing dgn harga 5hinggit je selai.. harga asal dlm rm20 gak..

dan lagi.. chewaaah... aku pun beli nappy liner yg blh flushable.. jenis biodegradable.. n bamboo liner material.. nappy liner jenis biodegradable ni bagusnya blh flush kat toilet terus.. nanti kita guna liner ni lapik kat atas cloth diaper tu.. bila baby poo poo, blh buang liner tu terus dlm tandas, jd kurang la stain kat atas cd.. n kurang la geli nk sental cd tu.. sgt WAJIB utk beli tau.. sbb nappy liner yg biasa jual kat kedai xde yg flushable.. aku dh survey dah..

kalo xleh flushable maknanya tak leh la buang gitu jer.. mau tandas tersumbat nanti.. eh, lupa citer.. harga dia rm39.90 tp dpt offer 5hinggit jer.. murah gegilerr la..

nappy liner wuddah ni ada 2jenis.. yg bamboo n viscose.. sila jgn tanya apa beza dua ni yer sbb aku pun tak tau.. hahaha.. yg nappy liner viscose ni dia offer rm3 jer, harga asal dlm rm27 kot..

tapi sila maklum yg offer Wuddah ni dah abis 29/2/2012 lepas yer.. aku pun baru perasan bila dah 1mac.. aku email je tanya kalo blh beli lagi, aku nak la beli cd n nappy liner n insert bamboo tu.. alhamdulillah, pembelian still diterima.. payment pun dah bankin.. tunggu brg dipos pd aku.. insyaallah blh dipercayai sbb yg offer ni syarikat yg keluarkn brand wuddah ni n bkn offer dr reseller2 dia.. mmg ramai giler yg giler dgn offer ni.. hahaaaa..

leh like fb dia utk promotion gempak akan dtg k.. https://www.facebook.com/pages/Wuddah/115527328468163



Bamboolite..

Hehehhe.. yer gelak kecik yg menggoda bagi mengambarkan keterujaaan aku membeli cd bamboolite.. hahah.. berjaya gak aku beli cd brand ni walaupun selai.. hahaha.. bangga n riak betul rasanya.. (baby lum lahir tp ibu sgt teruja beli cloth diaper.. huaahuahaua)..

yg bamboolite ni jenis AI2.. jenis button2 la.. cantik kan corak terbaru cd bamboolite ni.. ada dua jenis premium n lite.. tak sure la beza dia, mgkn pd insert dia la.. yg premium kalo tak salah dia bg insert yg bamboo prefold tu.. yg lite tu insert bamboo biasa.. (kalo salah tu, aku la yg salah faham.. hehe) harga utk lite rm55 n premium rm70..

rasanya baru last week aku azam nak stop beli cd.. tp makin rancak pula membeli.. hahah, pasni abisla.. mau sikit2 aku upgrade brand cd yg ada.. target seterusnya harusla lunatots.. happy heinys, n brand2 omputih.. hohohoho..


ermmmm, so totally cloth diaper yg aku dh ada setakat ni 21keping..
Coolababy..
GG Babies
Rainbow CD
Sun Baby
QQ Baby
Wuddah CD
Bamboolite
Happy BUM..


Ok..citer tambahan psl insert cloth diaper pula yer..

insert ni ada macam2 jenis.. yg aku baru belajar ialah insert microfleece n insert bamboo..
dan insert pula ada mcm2 lapisan.. ada insert mf yg 2lapis, ada yg 3lapis la.. bgtg pd vendor cd tu la..

n insert bamboo pula terbahagi pd byk jenis juga.. hohoho.. harus ada buku rujukan utk sume jenis2 insert ni.. hahah.. yg aku tau la.. bamboo charcoal, bamboo cotton n bamboo warna putih tu..

insert bamboo ni lagi menyerap air.. jd lebih bagus banding jenis mf nyer insert.. prewash utk insert bamboo pun kena lebih byk kali dr mf nyer insert.. kalo mf prewash 3x, bamboo kena dlm 6 kali utk lebihkn kadar penyerapan dia..

korg leh google utk gmbaran n info lebih lanjut k..

pastu pastu.. if ada budget lebih blh try jenis insert yg selalu brand2 oversea guna mcm insert hemp n insert zorb.. ni lebih kuat daya serapan banding bamboo insert la..

haaaaa? korg blur lg insert tu pebenda?? insert ni mcm kain lampin gak la.. kita masukkn dlm cloth diaper yg kita beli tu.. keberkesanan insert ni bergantung pada kadar serapan/kadar takungan air dia.. insert yg mahal dpt tampung air yg lebih lg.. maknanya cloth diaper blh tahan tak basah lebih dr 5jam kalo guna insert yg ok..

mcm nak pakaikn baby cd waktu malam, blh gabungkan 2 insert dr jenis blainan utk bosterkn kadar serapan.. misalnya guna insert bamboo charcoal n hemp.. smpai pagi pun baby rs selesa tak basah..

kalo guna mf nyer insert jer, tak de la tahan lama.. mgkn dlm 3-4jam dh kena tukar cd.. sbb kadar serapan tu basic jer.. utk guna daylight ok la.. lgpun if baby poo poo or kencing kena tukar cpt2.. kalo bw baby jenjalan, better guna insert yg tahan lebih lama skit..

utk bamboo nyer inner n insert kena prewash asing dgn mf nyer cd.. n aku pun beli insert2 bamboo tambahan utk serapan lebih 'power' utk waktu malam.. tak sabarnya nak guna cd utk baby nanti.. mesti muntut baby ibu kiut miut..

aku xdela reti sgt psl cd2 ni.. baby pun lum lahir lagi.. tp semangat tul nak guna cloth diaper.. jd kalo der info2 yg aku bagi ni salah, harap maafkn la yer.. sbb aku pun taip ikut suka hati aku jer.. hehehe..


This entry was posted on Monday, March 05, 2012 and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

1 comments:

    The Stakes said...

    banyakkk nye dah 21 keping tp baby blum lahir. sama la 'penyakit' dgn sy! hikhik

  1. ... on March 8, 2012 at 3:27 PM