Hari ni aku dengan gigihnya mengilatkan pahar tembaga yg dah berkarat2 tu.. semuanya ada 13 biji pahar.. (hantaran aku nanti cuma 11dulang jer tapi extra pahar utk emergency case..) ni pahar pinjam jer.. sbb umah aku mmg takde pahar2 tembaga ni, selalu akak aku kawin guna pahar yg biasa jer, takde kaki..

sbb kali ni aku nk guna bantal utk alas hantaran so aku MESTI guna pahar yg ada kaki.. pinjam dari family abg ipar aku.. hikhik..

so memula aku kena survey cara utk kilatkan tembaga la.. abg aku guna sabun ntah apa ntah nama dia.. rendam dekat sehari tp last2 tak dpt nk kilat lgsung pun..

pastu aku minta en.kanda belikan pengilat tembaga, autosol.. mmg boleh kilat tapi jenuh nak menyental tembaga tu dgn penuh kekuatan.. huhu..

then terbaca kat blog xora.. guna cuka n garam.. so aku pun try la petua tu..

ok.. sila beli sebotol cuka.. (cuka murah je, xperlu terlalu kedekut, beli botol besar punya utk kesan yg lebih power..), garam kasar (aku rasa aku guna 6senduk garam kasar, senduk guna senduk nasi.. hikhik).. garam ni cairkan dulu kat air yer.. pastu aku guna pengilat tembaga, autosol.. (ni aku tak tau harga dia berapa sbb aku dpt free jer.. hehe)

sila maklum sukatan aku ni ialah sesuka hati aku je tau.. selagi air dlm besen tu belum masin, aku tambah la garam.. pastu baru letak cuka tau.. eh, letak air paip yer.. bukan cuka +garam jer semata2 tau..

yg ni pahar tembaga sebelum dikilatkan..

rendam dalam besen yer.. agak2 la dpt rendam semua bahagian pahar tu tau.. lebih kurang dlm 30minit pun ok.. lama2 pun xpe.. ikut la korang rasa apa yg best utk diri korg.. (ni ikut la kepekatan bancuhan cuka+garam+airpaip korang)..

setau aku la.. cuka+garam akan oksidakan tembaga.. so jangan panik bila tetiba tembaga korang jd color pink mcm dlm gmbar tu.. huhuhu.. sila bertenang k.. (aku rasa sbb pahar tu dh lama sgt tak penah polish sbb tu jd mcmtu..)

jadi last sekali guna la autosol tu utk kilatkan pahar tu.. bila dah rendam dlm bancuhan cuka n garam tadi kesan kotoran kat pahar ni cepat tanggal bila kita polish dgn autosol.. so aku tak guna tenaga yg banyak n krim autosol tu guna sikit pun dah ok.. satu pahar aku dh dpt kilatkn dlm masa 15minit jer..

ok.. sume pahar tembaga dah siap di kilatkan.. bersinar2 kan..

tadaaa... eh, ni bukan tgn org minyak yer.. ni bukti yg aku sendiri bertungkus lumus mengilatkan sume pahat tembaga tu.. set cawan tembaga tu mak aku nyer.. cadang nak letak dlm bilik pengantin utk hiasan.. so sentimental kan..

aduhhh, tangan kanan dah lenguh2 la.. pasal menyental tembaga dgn penuh khusyuk la ni.. tapi tgn ni blh lagi nak menaip belog.. hikhik..

daaa...



This entry was posted on Saturday, December 04, 2010 and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

6 comments:

    Unknown said...

    my dear info yg sangat membantu! dengan rasa gembira nanti nak cuci dulang,tenkiu ^__^ hehe

  1. ... on December 5, 2010 at 7:34 AM  
  2. fana said...

    saya suka pahar awak! clasic.. nak pinjam la... hehehehehe

  3. ... on December 5, 2010 at 9:10 AM  
  4. fana said...

    saya suka pahar awak! clasic.. nak pinjam la... hehehehehe

  5. ... on December 5, 2010 at 9:10 AM  
  6. harzharun said...

    waaaa...sgt gigih sampai hitam2 tgn tu...

  7. ... on December 5, 2010 at 10:07 AM  
  8. cinta said...

    bila dah cuci dulang rasa mcm best pulak nak letak hantaran.. baru blink blink.. hikhik

    saya pun pinjam org len.. cuma terlebih rajin jer g kilatkn pahar org ni.. hikhik..

    mmg hitam tgn, sbb daki2 dari pahar tu.. rasanya pahar tu dah lama tak penah bkilat.. kalo dulang tembaga yg baru, just celup sekejap dh boleh naik kilat dia.. tapi kalo pahar yg dah lama kna rndam lama skit..

  9. ... on December 5, 2010 at 11:03 AM  
  10. Ciksue said...

    hehe..gigih sungguh..letih kan,tapi hasilnya,wow berkilat tu.ehehe

  11. ... on December 7, 2010 at 3:41 AM