Skrg kandungan aku dh masuk 6 bulan.. mengejar ke 7 bulan.. tendangan2 manja dr baby pun dah mula kerap terasa.. rasa mcm peyut berdenyut2 dgn tetiba.. kira mcm sentuhan tetiba dr dlm peyut.. (eh, blh mcm gitu pula ek.. lebih kurang la..) aku pun xleh nk specific cmner rasa ada baby dlm peyut tu, kalo sape yg dh penah ngandung tu faham la kot..

lebih2 la aku yg 1st ngandung ni.. excited nk rasa sume pgalaman pertama dgn baby dlm peyut ni..

brg2 baby pun dah mula beli sikit2.. xdelah buat checklist lengkap sgt pun.. tp harap2 sume kelengkapan baby pertama kami ni sempurna seadanya.. (seadanya adalah berdasarkan seadanya duit yg ibu ada dlm purse ni yer, ibu tak kaya jd ibu cuma leh beli brg yg biasa2 jer.. huhuhu)..

baju baby rsnya dah beli berpuluh2 helai.. (hehe, istilah seadanya ni mcm len macam la pulak).. smpai en.suami dh warning xbleh beli baju baby lagi.. kena beli benda len pula.. jd ibu bertukar hobi kepada brg2 baby yg lain cthnya... jeng jeng jeng...!!!!

1) Stokin baby

Aku survey gak brg2 baby kat baby shop berdekatan opis n shopping complex.. survey harga la kononnya.. ermmm mahal gak ek, walaupun stokin tu guna kain ciput jer.. huuuhh, ni yg aku rasa kalo aku pandai jahit sume aku nak jahit sendiri jer.. tp apakan daya, ibumu ini jahit lurus pun kantoi..

satu stokin n sarung tgn plg murah dlm rm7++.. tu pun corak plain jer.. kalo pilih yg jenama skit mcm anakku tu, lagi la mahal.. tp aku beli gak la sarung kaki n tgn time offer..

pastu aku survey2 gak kat kedai online kat fb.. hehe.. fb ni mmg la, apsal la jual stokin kiut2 je kan.. aku rajin survey (maksudnya aku rajin mengular) jd aku berjaya beli stokin 3d yg ada corak katun timbul2 dgn harga 5hinggit sepasang..

sgt cute kan... tak sabar nak pakaikn kat kaki anak ibu yg kuat tendang2 ni..


2) Blanket / Bedung bayi

Ni wajib beli la kan.. utk baby baru lahir kena selalu panas2 gitu.. kena duk dlm bedung.. bak kata org tua dedulu tu, kalo bedung tak jalan kengkang.. hehe.. yeke??

seperti biasa agenda shopping perlu survey dulu.. nnti en.suami kata aku suka sopping online padahal brg dpt beli dgn harga murah kat kedai2 jer.. (mana tak bising kalo tetiap hari de jer parcel atas nama wife dia ni receive kat opis dia.. heheh)

berdasarkan survey aku blanket atau kain bedung baby kat kedai lebih kurang harga dalam rm17++.. yg branded skit cth anakku n pooh tu lg mahal la.. cecah rm30++ gak la.. tu harga selai tu.. kain jenis flannel la.. ada gak yg jenis kain cotton.. ikut la ibu2 nk beli kain cmner..

utk blanket ni aku putuskan utk beli online gak.. aku survey kat dua tiga kedai gak la.. cari harga yg paling murah n berbaloi utk dimiliki.. chewaaaahhh..

pilihan pertama:
Aku cari jenama Bumble Bee.. cantik blanket dia ni.. boleh buat bedung juga.. kira 2in1 la.. tp tujuan aku lebih pd nak buat bedung baby.. saiz 76cmx76cm.. atau 30inchx30inch la.. setiap pack ada 3helai blanket.. harga rm39.90 not include postage..
ni cth blanket jenis bumble bee.. lawa kan design dia.. aku de cari jenis yg sesuai dgn gender baby aku tp kedai tu dh abis stok..


pilihan kedua:
then aku survey lagi dgn berjayanya.. aku jumpa blanket jenis 'just born'.. kain jenis flannel gak.. saiz sama mcm bumble bee kat atas ni.. 76cmx76cm.. blh buat bedung bayi gak..tp yg bestnya dlm satu pack ada 4helai blanket.. tp more valuable la.. harga rm40 not include postage.. meh aku serikan dgn gmbar sekali yer..

corak yg aku suka bkn mcm ni la.. lg comey la.. sesuai dgn baby aku yg juga insyaallah comel juga seperti ibunya..


pilihan ketiga
berapa byk pilihan la... heheh.. ni namanya aku rambang mata.. more to handmade bedung la.. aku survey satu kedai ni.. dia jahit sendiri rasanya.. bedung ni lebih pd tradisional tp ada topi sekali.. aku pilih yg ada tali jd lebih senang nk ikat kaki baby.. jd lebih kukuh la.. lihat pd gmbar ek.. (rajin kan aku letak gmbar... apa susah copy paste jer.. heheh)

mcm ni la... bedung ni bleh pakai waktu malam.. aku amik color len..


pilihan keempat
baru citer psl bedung baby jer dh panjang ni.. heheh.. pilihan keempat lebih kepada nafsu semata2.. huhuhuhu.. lebih pd aku suka tgk bedung tu.. sgt comey.. membuat nafsu shopping aku meronta2 nak membeli beliau.. kira nnti bleh la amik gmbar anak ibu posing comel2 la kan.. kan kan.. bedung ni pun homemade.. di kait sendiri oleh tuan punya kedai.. memula tu aku rasa harga mesti mahal giler ni sbb crochet kan.. aku yg jahit lurus pun kantoi apatah lg nak bercita2 wat misi kait mengait ni.. tp harga mmg sgt2 murah.. kalo google ramai org2 obersea yg pakai bedung cmni utk newborn baby diaorg.. nama dia baby cocoon..

aku request utk cocoon yg blh cerut.. bagusnya owner kedai bg kita pilihan nk cari design apa2 jer yg ada kat tenet.. insyaallah dia tlg buatkn.. harga cuma rm40 include postage.. murah giler la bg aku sbb ada survey smpai seratus hinggit++ gak la.. ni cth baby cocoon tu.. blh request warna benang n corak cmner yg kita nak.. siap dgn topi crochet yg sedondon dgn cocoon tu.. cantik kan..

cantik kan?? kalo nak jahit sendiri mau bertahun gak la.. nk pegang jarum kait? hahhaha, ketawa dulu la.. jari jemari keras la..


habis dgn cerita shopping bedung aku.. so antara keempat pilihan tu, cuma pilihan pertama jer aku tak beli.. hohohoho.. yg len telah selamat dishoppingkn oleh aku.. sgt best kan.. eh, mcm byk jer duit aku.. =p .. nnti bleh gak pakai utk adik kepada baby aku ni kan.. (ayat menyenangkan dompet yg kempis)


3) Barut baby

Untuk barut baby ni, mak aku suggest jahit sendiri jer.. ermmmm.. aku mana reti.. kalo ada org sudi buatkn aku lg sudi terima.. akak aku pula kata pinjam barut anak dia jer.. tp mengikut kata suami, beli la sikit.. asalkn ada yg baru, kalo nk pinjam pun ok juga..

Aku beli brand anakku.. 2helai barut baby dgn harga rm11.90 (mahal kot sbb google ada org leh beli lg murah).. color putih plain.. aku amik yg jenis ikat tali.. rasa mcm lebih tahan banding pakai zap zap tu.. kain cotton lembut..

then aku beli gak barut yg homemade.. kain flannel tp dialas dgn kain cotton.. harga baru rm5 sehelai.. mcm dlm gmbr ni.. ada gmbar katun2.. cute2 je kan.. aku beli yg jenis ikat tali gak.. beli 2helai gak.. tak perlu beli byk sgt kot sbb akak aku kata nk pinjamkn barut anak dia je nnti..

cantik kan.. ada byk corak lagi yg comel2.. blh pilih nk color per.. suwet jer peyut anak ibu nnti..


4) Seluar busha, suar pendek n thighs..

aku byk beli romper.. so faham2 a romper ni xde kaki dia kan (romper jenama carter sgt comey).. takkan nak biar anak ibu kesejukan walaupun ibu suruh anak ibu berfesyen... hahaha.. jd aku kena shopping beli seluar panjang atau suar yg cute2 gitu..

jd aku kena survey harga yg murah2 la.. dpt cari suar busha dgn harga cuma rm5 je selai.. kedai2 len jual smpai rm10 tau selai.. yg pasti nya aku cari yg free postage sekali.. hehehe.. busha angry bird yg sgt suweettt..

suweeet jer kan..

busha ni ada saiz la.. aku amik yg saiz 80.. saiz utk 0++ hgga 6month baby.. rsnya agak besar kot utk baby baru lahir tp bak kata kwn2 n sedara mara aku, baby cpt membesar, jd kalo blh belikan baju n suar yg besar2 skit la.. kejap jer dh muat nnti.. yarrghhh angggrrryyyy biirrrrdddd!!!!

utk short pendek, beli time offer kat mall jer.. dpt cari yg kain cotton selai suar rm3 jer.. ok la.. beli 3-4 helai utk suar basahan baby.. thigh pun aku beli gak.. beli yg saiz newborn.. blh pakai dgn romper time g jenjalan..

skrg ni kalo shppng baju aku lebih prefer beli baju mcm pijama tu atau complete set utk baby, siap dgn seluar sekali..


5) Botol susu

ni antara brg penting yg perlu utk tiap baby yer.. walaupun aku cdgn nak breastfeeding baby sepenuhnya.. aku kena gak beli botol susu.. yelah utk perah susu la kan.. nnti kalo ibu g keje, baby leh minum susu ibu gak.. (chewaaahh, mcm la aku keje dgn org len, keje dgn hubby jer).. mengikut akak2 aku, diaorg wat campur2.. susu badan dgn susu formula sbb susu badan tak cukup.. harap2 aku dpt sepenuhnya breastfeeding bayi aku nnti..


pilihan pertama
Botol tommee tippee.. harga kalo kat kedai biasa smpai cecah rm70 utk dua botol.. aku tertarik dgn design botol dia yg cute2 jer.. mcm ada shape.. cantik la.. hehe..

aku beli yg ada color.. tinted.. ikut jantina baby la.. harga rm46.70 include postage utk dua botol.. aku amik yg 9oz..

mengikut kajian kes aku, botol tommee ni BPA free.. maknanya xde bahan kimia la, kira selamat utk baby..

pastu pattern puting dia sesuai utk baby yg breastfeeding.. sbb kdg2 baby tak suka kalo puting yg beza dgn puting original iaitu puting ibu sendiri.. jd design puting ni ikut mcm puting ibu.. eh ye ker.. ala lebih kurang la kot..

pastu anti colic.. anti colic ni maknanya dpt elak dr perut baby kembung... ada lg satu botol tommee ni yg mmg anti colic.. tp yg tu xde stok.. stp ibu nakkan yg terbaik utk anak mereka.. (cewaaah, ayat cover bg menutup kekurangan duit dlm purse)..


pilihan kedua
seperti biasa aku rambang mata melihat byk pilihan.. hehe, botol susu pun blh rambang mata tau.. aku tak pilih avent sbb harga dia agak mahal.. n design xbape best.. heheh.. mahal gak la avent tu, dua botol after less pun dpt dlm rm80 not include postage.. dr brown pun mcm best gak tp botol tu mcm tirus sgt la.. xbest la xde shape comey2 ni..

pilihan kedua utk baby aku ialah botol susu brand nuby.. tak penah dengar?? aku pun tak penah dengar sebelum ni.. tapi botol susu ni mmg byk beza banding botol susu yg lain sbb botol ni made dr silicone.. jd botol ni lembut n blh squeeze tau.. jd more to natural la.. agak mahal kalo beli kat kedai which aku tak tau kedai apa yg jual.. aku beli online je dgn harga rm39.90 not include postage.. beli kat http://www.cutebabyhouse.com atau leh jer direct msg dia kat fb.. ni gmbar botol susu tu:
blh tgk link ni utk demo penggunaan botol.. http://nuby.com/en/natural-touch/bottle-feeding/softflex-silicone-nurser/ .. tu yg buat aku kagum n beli sbotol ni.. hehehe.. canggih kan..

n aku cadang dlm next month atau next week kalo ada rezeki nak beli nuby comfort breast pump pula.. harga dlm rm150.. manual nyer la tp quite murah la.. n design pump dia pun sgt comel.. trendy2 gitu..
yg atas ni rsnya electric pump.. aku nk beli yg manual jer.. cantik kan botol nuby ni..


mengikut kata owner kedai, blh tukar puting tu pada puting yg bentuk mcm sudu utk kita suap baby makan bijirin.. tengokla kalo ada rezeki blh la beli utk baby bila baby dh besar skit nnti..


barang2 len mcm shampoo, losyen, toiletries baby aku belum beli lagi.. next month pun blh beli.. ingat nak saving untuk beli cloth diaper.. tp tunggu la baby dh 3-4bulan dulu.. bila baby dh buang air besar n kencing ikut jadual.. sbb kalo baru lahir ni leceh nk guna cloth diaper sbb baby mesti selalu kencing n berak.. lgpn saiz cd ni besar skit, lainla kalo beli branded mcm lunatots tu..

mmg excited bila nak sambut org baru dlm hidup ni.. rasa semua nak beli utk dia.. aku harap sgt aku dpt rasa pengalaman jd sorg ibu.. besarkan anak aku dgn sihat n selamat.. doakan aku yer.. doakan aku n baby selamat mengharungi tempoh2 mengandung ni..


ok.. dah blh wat check list utk shopping next month pula... hehehe... daaaaa


This entry was posted on Thursday, January 12, 2012 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

11 comments:

    Unknown said...

    kak..yang baby cocoon tu akak beli online kat mane? :D

  1. ... on January 16, 2012 at 2:23 PM  
  2. cinta said...

    salam sis.. sy beli kat sini: http://www.facebook.com/profile.php?id=100000811212966 ..leh tgk2 fb dia yer.. ada yg readymade.. tp kalo nak color lain kena tunggu dlm bape hari la, nnti dia jahitkan..

    blh cari corak crochet yg kat internet n bg dia kait.. =)

    harga mmg murah banding kat kedai2 online lain..

  3. ... on January 16, 2012 at 4:00 PM  
  4. Unknown said...

    hehe..tQ..dah tengok dah..cantek~~ :D

  5. ... on January 17, 2012 at 2:15 PM  
  6. donutayu said...

    Salam sis..numpang tnya leh..kat ne ek awak dpt breast pump nuby tu..tak taulah nk cr kat ne..minat giler plak biler tgk brg2 nuby ni..anyway sy suke baca blog ni...thx for all info..

  7. ... on February 7, 2012 at 11:57 PM  
  8. donutayu said...
    This comment has been removed by the author.
  9. ... on February 7, 2012 at 11:59 PM  
  10. donutayu said...
    This comment has been removed by the author.
  11. ... on February 8, 2012 at 12:16 AM  
  12. MiRaCLeZZ said...

    salam

    akak nk ty yg blanket just born, bumble bee ngan handmade bedung tu akak beli mana ek..bkenan sgt..

  13. ... on March 1, 2012 at 3:05 PM  
  14. Smiley Baby Shop said...

    Shopping online? Barangan Baby Dengan Harga Murah Sila ke Blog Kami @ "Smiley Baby Shop"

  15. ... on March 16, 2012 at 9:56 PM  
  16. Unknown said...

    salam..sy ni bru nk dpt bb first so xtaw sgt nk bli brg2 bb tp kak saya bkenan sgt2 nk bli baby cocoon yg bleh cerun dan siap topi skali kalo harga dia murah sy nk bli 2 atau 3.. lg stu sy tertarik ngan mainan rattle lamaze stokin and waist.. katne leh dptkan? bleh akak email sy minalzulkifli@gmail.com..tk

  17. ... on July 10, 2012 at 10:21 AM  
  18. cinta said...

    sis.. tgk kat post sini yer: http://www.love-is-sayang.blogspot.com/2012/03/di-mana-saya-shopping.html

    tq

  19. ... on July 11, 2012 at 10:54 AM  
  20. bb said...

    salam kak.. nak tanyala just born punya receiving blankets tu akak beli kat mana ya? panas tak kain dia? Thank yoouuu kak.. :)

  21. ... on September 11, 2012 at 6:52 AM