Dah jadi ibu org kena la jadi rajin.. kena la jaga baby baik2 kan kan.. yelah.. Sebolehnya aku cuba d ibu yg terbaik utk anak aku walaupun ada masanya aku merungut bila baby xmo tido2.. tapi bila tgk muka baby ibu yg tgh mengeliat tu rasa mcm sume keletihan tu hilang.. rasa bertuah sbb dapat jd ibu utk anak secomel anak ibu ni.. (ibu mestila puji anak sendiri comey)

Faiz xcerewet sgt jg senang nk uruskn dia.. menangis bila nk susu jer.. lampin basah, berak ker, dia still tido dgn nyenyak.. mgkn ada la skit resah gelisah mcm hilang awek tp mata still pejam tido jer..

skrg dah mula start meragam.. mgkn mmg mcm tu kot tahap pkembangn dia.. memalam blh tu smpai ke subuh tido kejap2 pastu menangis.. huhuhu.. ibu harus sabar yer walaupun agak jeles bila dgar ayah berdengkur manja2 bila baby tgh melalak kuat..

paling sedih aku tak dpt fully breastfeeding faiz.. dia xmo menyusu badan.. mgkn salah aku kot sbb kat hospital aku bg dia susu formula kt botol sbb susu tak kuar.. dgn sakit pas bedah masa tu, badan tak larat sgt then sian bl dgar baby nangis.. skrg ni bila aku suakn breast kt dia, faiz pula melalak mcm aku nk bagi apa jer.. so aku kena pump susu tiap hari n bg faiz thru botol.. sedih tp xpela asakn faiz dpt juga khasiat susu ibu walaupn tak sepenuhnya.. tapi aku tgh cuba bykkn air susu, pump susu tiap hari supaya dpt smpan stok yg byk utk bg faiz susu badan jer.. insyaallah..

ni nk citer psl soksek org yg menyakitkn hati... yelah bukannya aku ni keras kepala sgt tapi aku dengar gak org len ckp tau.. bila smpai pada hal uruskan baby, sume org nak masuk campur.. yelah aku tau, ni 1st baby sulung aku.. mmg aku perlu byk tunjuk ajar dr org sekeliling tapi ada masanya utk hal urusan baby aku pakai baju apa pun perlu ker nak masuk campur.. aiiisssshhh..

"Kenapa pakaikan baby baju xde butang depan, susah nak pakaikan.."
(dalam hati aku :: ala, makcik sy yg pakaikn utk anak saya, ok jer, xsusah pun..)

"Kenapa tak susukan badan.. Biar anak ko sakit nanti.. gemukla ko "
(dalam hati aku :: pekejadah ko doakan anak aku sakit.. huuuuhhh, menyakitkan hati jer)

"Kenapa botol tak sterelize.. Biar anak ko cirit birit nanti.."
(dalam hati aku :: basuh dgn air panas tak kira steril ker, takkan kena beli alat steril tu kot..)

Byk lagi la.. malas nak taip.. ye ye.. ada masanya teguran tu utk kita belajar mana yg salah, mana yg silap.. tapi bukan ker bagus teguran tu dtg dgn suara yg lembut.. hati yg dengar ni pun senang.. ni tegur sambil mendoakan keburukan utk baby aku kalo aku tak ikut ckp diaorg.. hangin la badan.. sesenang jer korg kata aku tak sayang anak.. aku ni la yg kena bedah, kena belah, menanggung bisa operate tu.. kalo tak sayang takdela aku susah2 nak beranak ni.. huuuhhh..

ye.. perlu diingatkan anakku bukan anakmu yer.. so harap maklum...!!

p/s: nape ntah aku malas nak letak gmbar dlm entry aku.. nantila.. eh, gmbr baby pun lum letak.. =p


This entry was posted on Sunday, May 20, 2012 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

    Unknown said...

    sabar ye awak.dulu sy pun x dpt breastfeeding anak sulung,kes sm je cam awak.baby bila dpt susu botol,susu laju je kluar kan.tp bila breastfeeding,baby kena usaha isap supaya susu kluar.i guess tu yg baby agak marah bila nak breastfeed. baguslah awak tetap pump susu.doa slalu supaya anak boleh minum susu terus dari badan,insyahallah doa ibu akan dimakbulkan.anak kedua sy dah 3bln & alhamdulillah sy dpt fully breastfeeding. sepanjang mengandung dulu sy doa supaya dpt nak breastfeed baby.
    sy dulu makcik sy siap ckp sy ni reti buat anak je,jaga x pndai sbb x breastfeed anak.dahlah baru 1st time dpt anak,konfem2 la x brapa reti lagi kan.klu dh ada anak smpai 3,4 org kena perli mcm tu xpe gak.sabar aje la..sama2 la kita berusaha jd ibu yg baik. =)

  1. ... on May 21, 2012 at 3:49 PM  
  2. cinta said...

    tulah.. org lain komen mcm la kita ni tak syg anak.. mmg la susu ibu plg bagus tp dah xdpt nk susukn direct.. baby mengamuk sgt2.. sedih tau..

  3. ... on May 23, 2012 at 4:41 PM