Dari sejak kecik lagi aku suka bela arnab.. dulu masa kecik2 pernah bela arnab ni sampai la aku darjah satu.. comey sgt..

pastu bila aku dah tak hiraukn rabbit aku ni.. mgkn sbb aku makin dewasa.. cheewaahhh.. abg aku sembelih jer rabbit tu..

aku suka arnab tp aku tak suka kucing.. aku takut dgn kucing.. kalau kucing dan aku dlm satu bilik, aku yg naik atas meja rsnya.. bila kucing meleset tepi kaki, blh buat aku melompat dgn extreme.. en.suami la yg risau lebih2 lagi time aku ngandung ni.. (mau tak risau bila tgk aku yg mengandung ni terlompat bila ada kucing dtg meleset2..)

dlm bln 4 lps aku bela sepasang rabbit yg aku bg nama chaca n chiki.. color putih tompok2 coklat.. baka biasa jer tp bulu dia tebal.. sedap bila pegang..

ikutkan aku ada dua sebab aku pilih rabbit.. pertama sbb aku mmg suka arnab.. aku rasa arnab ni sgt comel, taik dia bulat2 pun aku rs comel.. hahaha..

keduanya, time tu aku tgh usaha nak mengandung, ikutkan kwn2 aku n pemerhatian aku, kalau kita pelihara rabbit, insyaallah ada rezeki, murah rezeki kita nak dpt zuriat.. n kwn2 aku yg pelihara rabbit, tak smpai setahun dah dpt berita baik.. tapi ada yg kata jgn pelihara kucing sbb kucing kurang 'luck' utk pregnant.. hehe.. jgn percaya sgt ek..

rabbit ni tempoh matang dia dalam 4bulan la.. aku pelihara dia masa tu baru sebulan aku rasa.. comey2 je lagi.. aku belikan sangkar besi (eh, bkn aku beli, mak aku yg bagi hadiah..).. bulan lepas chaca utk kali pertama dah lahirkan baby rabbit.. ada 2 baby rabbit tp sebab lambat asingkan dr chiki, sekor dah kena makan.. tinggal lg sekor.. so skrg dah sebulan n bulu dia best sgt tau.. color putih..

rabbit ni pula tempoh subur dia 24 jam lepas dia melahirkan.. jd maknanya slps 24jam melahirkan anak, baby rabbit ni dah blh mengandung semula.. n tempoh mengandung ialah 30 hari, atau sebulan la..

semalam terkejut betul aku bila mak aku bgtau yg rabbit aku, si chaca ni melahirkan lagi.. kali ni ada 6ekor baby rabbit yg kecik2.. jauh beza dgn saiz akak dia yg dh umur sebulan tu time baby dulu.. mgkn sbb ni ada 6ekor jd saiz kecik2.. happy sgt2 tgk baby rabbit yg sihat2 mlm td.. aku slalu borak2 dgn arnab aku ni.. aku dh siap pesan jgn malas menyusukan baby tau..

tapi pagi ni sedih sgt bila 5ekor baby rabbit dah mati.. ermmmm.. mgkn tak cukup menyusu, ataupun lemah sgt sbb badan dia kecik2 jer.. aku sedih tau..

pastu tghari ni sekor lg baby rabbit yg tinggal tu pun mati gak.. sedih sgt smpai aku menangis teresak2 ni.. hari ni aku dh ckp kat en.suami nk masuk opis lmbt sikit.. so aku call dia smbil nangis2 bgtau sume baby rabbit dah mati.. sedih tau..

ntahla sejak mengandung ni rs sensitif sgt..

dulu pun aku bela ikan dlm akuarium.. ikan kecik2 jer.. tp aku suka tgk ikan tu berenang2.. pastu bila aku cuti balik kmpung hjg mggu, sume ikan2 aku mati.. aku sedih.. pun aku nangis gak..

pastu aku pernah bela udang.. dalam 4inci la.. aku beli kat kedai akuarium.. ada sepasang.. pastu pun mati gak sbb aku udang2 tu bergaduh smpai sepit dia putus.. pun aku nangis gak..

ermmm...

mak kata, tak payah la sedih2 psl rabbit tu, yg penting jaga kandungan kau sendiri tu.. cukupla rabbit yg 3ekor tu..

en.suami pula kata.. ayg jgn sedih2.. nnti Allah bagi rezeki yg lebih baik..

yelah yelah.. hidup kena diteruskan.. baby rabbit sume, saya syg kamu sume.. tapi bkn rezeki kita nak kenal2 kan.. baru smlm fikir nak letak nama apa utk korang.. hari ni dah xde..

sssooobbb soobbb... sedihhh...!!


This entry was posted on Tuesday, November 01, 2011 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

1 comments:

    ZianaRazali said...

    rabbit nih comel tapi xleh manja2 mcm kucing..hehe siap lompat ke meja tuh..kucing memang ler suka sgt gesel2..hi3

  1. ... on November 1, 2011 at 3:19 PM